Zarządzanie jakością można zdefiniować jako skoordynowane działania organizacyjne, planistyczne oraz monitorujące zapewniające odpowiednią jakość i powtarzalność realizowanych procesów a tym samym ich wyników w formie różnego rodzaju wyrobów i usług. Zarządzanie jakością jest także rozumiane jako proces ukierunkowany na dostarczanie portfela produktów i usług zgodnych z wymaganiami oraz oczekiwaniami Klientów, przepisów prawa i innych mających zastosowanie wymagań.
Na współczesnym rynku zarządzanie jakością jest istotnym narzędziem do budowania silnej marki oraz przewagi konkurencyjnej, ze względu na możliwość zaspokajania zróżnicowanych potrzeb Klientów, dostarczając im tym samym wartość dodaną. Zapewnienie wysokiej jakości świadczonych dóbr i usług ma zatem duże znaczenie w uzyskaniu odpowiedniego poziomu satysfakcji Klienta z podjętej współpracy z daną organizacją, zapewniając odpowiednią lojalność Klientów i automatycznie przekładając się na możliwość uzyskania wymiernych efektów przez organizację (przychodów z działalności, realizacji celów statutowych).
Ze względu na znaczącą rolę jakości w rozwoju organizacji, coraz częściej zaobserwować można podejmowanie przez przedsiębiorców strategicznych działań ukierunkowanych na poprawę lub doskonalenie jakości. Niektóre organizacje decydują się na wdrożenie systemów zarządzania jakością zgodnym z międzynarodowymi systemami. Część z nich, te podchodzące do tematu bardziej ambitnie idą jednak znacznie dalej sięgając po narzędzia mające na celu pro-aktywne działania jakościowe. Celem tych narzędzi jest przeprowadzenie takich analiz, które pozwolą na realizację działań zapobiegających wystąpieniu niezgodności i zapewniających stworzenie odpowiednich warunków i charakterystyk procesów, którymi można skutecznie i efektywnie zarządzać. Do narzędzi takich zaliczyć można między innymi FMEA, SPC, PPAP, QFD, AQP jak również pośrednio MSA.
Nieustanne nadzorowanie i sterowanie poziomem jakości pozwala organizacji nie tylko na pozyskanie lepszej pozycji strategicznej względem firm konkurencyjnych, ale umożliwi także zwiększenie efektywności realizowanych procesów biznesowych co ma wpływ na wyniki finansowe lub statutowe.
Należy zwrócić uwagę, iż wykorzystanie zaawansowanych narzędzi i metod do planowania i sterowania jakością procesów oraz produktów/usług, wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Osoby podejmujące się przeprowadzania zaawansowanych analiz jakościowych muszą posiadać kompetencje analityczne oraz posiadać wiedzę odnośnie danego narzędzia lub metodyki jego stosowania. Dzięki takim umiejętnością możliwe jest osiągniecie wiarygodnych danych i wyników, pozwalających kadrze zarządzającej podjęcie odpowiednich decyzji.
Na rynku dostępne jest oprogramowanie ułatwiające przeprowadzanie różnego rodzaju analiz jakościowych. Niestety ze względu na ich wysoką cenę, organizacje z sektora MŚP nie mogą pozwolić sobie na tego rodzaju inwestycje. Podobna sytuacja związana jest z zakupem usług doradczych zewnętrznychch firm konsultingowych, których koszty usługi eksperckiej są również wysokie.
Nasza oferta w zakresie planowania i sterowania jakością jest idealnym rozwiązaniem dla organizacji mikro (do 10 pracowników), małych (poniżej 50 pracowników) oraz średnich przedsiębiorstw (do 250 pracowników). Funkcjonalność naszego systemu internetowego AQPSOFT zapewnia możliwość samodzielnego przeprowadzenia planowania i sterowania jakością, przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi i metod jakościowych, zapewniając tym samym oszczędność kosztów i czasu. Nasza oferta niweluje także problem posiadania odpowiednich umiejętności i wiedzy, dzięki szkoleniom e-learningowym. Dlatego zachęcamy Państwa do skorzystania z naszej unikalnej i innowacyjnej e-usługi do samodzielnego planowania i sterowania jakością procesów oraz ich produktów w tym usług.
Źródła:
- http://www.egospodarka.pl/55601,Zarzadzanie-jakoscia-rozwoj-i-znaczenie,3,20,2.html
- http://zif.wzr.pl/pim/2012_3_1_15.pdf
Najnowsze komentarze